Programa

Gestió i programació de festivals de cinema

Objectius

Conèixer el funcionament dels festivals de cinema a escala nacional i internacional. Aprendre a gestionar i programar un festival, des de la selecció de pel·lícules fins a la logística i el màrqueting. Desenvolupar habilitats per gestionar patrocinis, finançament i col·laboracions. Entendre l’impacte cultural i econòmic dels festivals de cinema.

Continguts

Introducció als festivals de cinema

  • Tipologies de festivals: Classe A, temàtics, regionals, d’autor, indústria.
  • El paper dels festivals en la circulació de pel·lícules i talent.
  • Principals festivals internacionals (Cannes, Berlín, Venècia, Sundance, Toronto).
  • El panorama dels festivals a Espanya i Catalunya (Sitges, San Sebastián, D’A, L’Alternativa).

Creació i gestió d’un festival

  • Planificació i estructura organitzativa d’un festival.
  • Models de finançament: subvencions, patrocinis, crowdfunding, tiquets.
  • Captació de patrocinadors i col·laboracions amb institucions culturals.
  • Logística: localitzacions, projeccions, necessitats tècniques i recursos humans.

Programació i selecció de pel·lícules

  • Criteris de selecció de films i equilibris en la programació.
  • Relació amb distribuïdors, agents de vendes i productores.
  • Convocatòries de pel·lícules: com rebre i avaluar propostes.
  • Curadoria i línies editorials en festivals independents i especialitzats.

Gestió de convidats, jurats i esdeveniments paral·lels

  • Organització d’un jurat i premis en un festival.
  • Atenció i gestió de talent (directors, actors, productors).
  • Planificació d’activitats paral·leles: tallers, debats, masterclasses.
  • Protocol i logística en festivals de gran i petita escala.

Comunicació i màrqueting en festivals

  • Estratègies de comunicació i captació de públic.
  • Relació amb mitjans de comunicació i influencers del sector.
  • Xarxes socials i campanyes digitals per a festivals.
  • Com aconseguir impacte mediàtic i notorietat internacional.

Inclusió, diversitat i sostenibilitat en festivals

  • Accessibilitat i diversitat en la programació i en l’experiència del públic.
  • Festivals especialitzats en cinema inclusiu i social.
  • Estratègies per reduir l’impacte ambiental (green festivals).

Estudi de casos i projectes pràctics

  • Anàlisi de festivals de referència i nous formats innovadors.
  • Workshop: disseny i gestió d’un festival fictici.
  • Projecte final: creació d’un dossier complet per a un festival real o imaginari.

Premsa, comunicació i màrqueting cinematogràfic

Objectius

L’assignatura de Premsa, Comunicació i Màrqueting Cinematogràfic es centra en les estratègies i eines necessàries per gestionar la comunicació i la promoció de projectes cinematogràfics, tant a nivell de producció com de distribució. 

Continguts

Introducció a la Comunicació Cinematogràfica

  • Història de la comunicació cinematogràfica: Anàlisi de com ha evolucionat la comunicació en el cinema des dels seus inicis fins a l’actualitat.
  • Tipologies de comunicació en el cinema: Diferenciació entre la comunicació interna (dins de la indústria) i la comunicació externa (al públic i mitjans de comunicació).

Eines i Estratègies de Comunicació

  • Rellevància dels mitjans de comunicació: Com utilitzar els mitjans tradicionals (premsa escrita, ràdio, televisió) i els mitjans digitals (xarxes socials, blogs, influencers, etc.) per a la promoció de pel·lícules.
  • Redacció de comunicats de premsa i materials promocionals: Aprendre a crear comunicats i dossiers de premsa atractius per a la difusió d’un projecte cinematogràfic.
  • Gestió de la imatge pública dels cineastes: Estratègies per gestionar la imatge i la percepció pública d’un director, actor o productor.

Màrqueting Cinematogràfic

  • Estratègies de màrqueting de pel·lícules: Com crear una campanya de màrqueting efectiva per una pel·lícula, incloent la selecció de públic objectiu, el desenvolupament de continguts visuals, tràilers, pòsters, etc.
  • Màrqueting en línia: Utilització de les xarxes socials i altres canals digitals per promoure el cinema, creant comunitats de seguidors.
  • Distribució i estratègies de llançament: Anàlisi de com distribuir una pel·lícula a nivell nacional i internacional, com planificar l’estrena i les accions promocionals que la complementen.
  • Màrqueting relacional: Creació de relacions a llarg termini amb el públic, mitjans i col·laboradors clau.

Relacions Públiques en el Cinema

  • Rellevància de les relacions públiques: Com construir una bona relació amb els mitjans, cineastes, distribuidors i altres agents de la indústria.
  • Relació amb la premsa especialitzada i generalista: Estratègies per gestionar la relació amb crítics de cinema, periodistes i altres professionals del sector.
  • Organització d’esdeveniments: Com gestionar la comunicació d’esdeveniments com rodes de premsa, premieres, festivals de cinema, etc.

Gestió de Crisis i Imatge Pública

  • Gestió de crisis en la indústria cinematogràfica: Eines per a la resolució de conflictes o problemes d’imatge pública en el món del cinema.
  • Estrategies de comunicació de crisi: Com gestionar situacions delicades (problemes amb actors, escàndols, cancel·lacions, etc.) i mantenir una bona imatge del projecte o de l’equip.

Cinema i Xarxes Socials

  • Comunicació en xarxes socials: Anàlisi de com les plataformes com Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, entre d’altres, són eines essencials per la comunicació i màrqueting cinematogràfic.
  • Creació de contingut audiovisual per a xarxes: Tècniques per crear vídeos curts, memes, stories i altres formats atractius per a la promoció de pel·lícules.

Estudis de Cas

  • Anàlisi de campanyes cinematogràfiques exitoses: Estudi de les estratègies que han tingut èxit a l’hora de promocionar pel·lícules.
  • Exemples de crisis de comunicació i gestió de la imatge pública: Estudi de situacions de crisi i com es van gestionar.

Mercats Internacionals i Distribució Global

  • Distribució internacional: Com adaptar la comunicació i les estratègies de màrqueting per a diferents mercats internacionals.
  • Festivals de cinema i la seva importància per a la comunicació i màrqueting: Com participar i comunicar-se amb el públic i els mitjans a través de festivals internacionals com Cannes, Venècia, Sundance, etc.

Tendències Actuals en la Comunicació Cinematogràfica

  • Cinema digital i el canvi en les estratègies de màrqueting: Impacte de les plataformes de streaming i el cinema digital en la promoció de pel·lícules.
  • Influencers i màrqueting d’influència: Com les estrelles de les xarxes socials poden jugar un paper clau en la promoció de pel·lícules.

Distribució de curtmetratges i llargmetratges

Objectius

L’assignatura de Distribució de Curtmetratges i Llargmetratges se centra en els processos, estratègies i canals per a la difusió i comercialització de pel·lícules a diferents nivells. Els objectius d’aquesta assignatura són proporcionar als estudiants els coneixements necessaris per entendre com arribar als públics més amplis possibles i com gestionar la distribució de manera eficient per maximitzar l’impacte de les obres cinematogràfiques.

Continguts

Comprendre els processos de distribució cinematogràfica

  • Coneixement de la cadena de distribució: Entendre els diferents passos que segueix una pel·lícula des de la producció fins a l’estrena i la seva disponibilitat en diferents formats i plataformes.
  • Diferències entre distribució de curtmetratges i llargmetratges: Analitzar les particularitats i les estratègies que s’han de tenir en compte a l’hora de distribuir un curtmetratge en comparació amb un llargmetratge.

Analitzar els diferents canals de distribució

  • Distribució tradicional i alternativa: Estudiar els canals tradicionals de distribució com els cinemes, televisió, DVD, etc., i les opcions més modernes com les plataformes de streaming, distribució digital, i festivals.
  • Plataformes digitals i de streaming: Conèixer les estratègies per distribuir films en plataformes com Netflix, Amazon Prime Video, YouTube, etc.
  • Festivals de cinema com a punt de distribució: Entendre com els festivals poden ser una plataforma clau per a la distribució d’una pel·lícula, especialment en el cas de films independents i curtmetratges.

Estudiar els drets de distribució i aspectes legals

  • Gestió de drets de distribució: Aprendre sobre els drets de distribució, com negociar els drets territorials, de formats, i els drets de doblatge o subtitulació.
  • Contractes i licències: Entendre els aspectes legals involucrats en la distribució, com la negociació de contractes amb distribuïdors i plataformes.
  • Gestió d’atribucions i drets d’autor: Conèixer la legislació relacionada amb els drets d’autor en el context de la distribució cinematogràfica.

Desenvolupar estratègies de màrqueting per a la distribució

  • Creació de campanyes de màrqueting per a la distribució: Analitzar com crear i implementar una estratègia de màrqueting efectiva per a la distribució de la pel·lícula, des de l’estrena fins a la comercialització a llarg termini.
  • Rellevància de les xarxes socials i el màrqueting digital: Estudiar les eines digitals i les xarxes socials com a canals importants per a la promoció de pel·lícules.
  • Rellevància de la premsa i les crítiques: Aprendre a gestionar la relació amb els mitjans de comunicació, els crítics i les previsions per generar visibilitat i bona recepció de la pel·lícula.

Explorar models de distribució independents

  • Distribució directa al públic: Analitzar com els cineastes poden distribuir les seves pel·lícules de manera independent, utilitzant canals com el finançament col·lectiu (crowdfunding), estrenes en línia, projeccions privades, etc.
  • Festivals independents i circuits alternatius: Examinar com els festivals independents poden ser essencials per donar visibilitat a produccions amb baix pressupost.
  • Autodistribució: Analitzar els avantatges i desafiaments de distribuir una pel·lícula de manera independent, sense la intermediació de distribuïdors tradicionals.

Conèixer els models de negoci en la distribució cinematogràfica

  • Model de negoci de la distribució cinematogràfica: Estudiar els diferents models de negoci implicats, com la distribució per taquilla, per televisió, pel·lícules a la carta, subscripció mensual (SVOD), publicitat (AVOD), etc.
  • Distribució de pel·lícules en diferents mercats i regions: Analitzar les estratègies de distribució per a mercats internacionals i regionals, incloent l’adaptació de continguts per a diferents audiències culturals i lingüístiques.

Desenvolupar habilitats en la gestió d’esdeveniments de distribució

  • Gestió d’estrenes i esdeveniments: Aprendre com gestionar esdeveniments de llançament, com estrenes i projeccions especials, per generar interès i atreure audiència.
  • Projeccions en festivals i espais alternatius: Analitzar la importància de la distribució en festivals de cinema i altres esdeveniments especials com una manera de donar visibilitat a les pel·lícules.

Avaluar l’impacte de la distribució en l’èxit de la pel·lícula

  • Anàlisi d’audiència i rendiment: Estudiar com la distribució influeix en l’èxit de la pel·lícula, com es mesura el rendiment a les taquilles, en plataformes digitals, i a nivell internacional.
  • Mediació de la crítica i les reaccions del públic: Aprendre com l’opinió crítica i la recepció del públic afecten els resultats de la distribució.

Novetats i tendències en distribució cinematogràfica

  • Novetats en la distribució digital: Estudiar les tendències emergents en la distribució de pel·lícules, com les noves plataformes, models híbrids de distribució, o la influència del mercat de les sèries de televisió.
  • Impacte de les tecnologies emergents: Analitzar l’impacte de les noves tecnologies, com la realitat virtual (VR) o les pel·lícules interactives, en els processos de distribució.

Conservació i gestió del patrimoni fílmic: arxius fílmics 

Objectius

L’objectiu de l’assigantura Conservació del Patrimoni Fílmic i Arxius Fílmics és proporcionar als estudiants els coneixements i les habilitats necessàries per a la conservació i gestió de pel·lícules i altres materials cinematogràfics, entenent tant els aspectes tècnics com els ètics i legals implicats. La conservació del patrimoni fílmic és fonamental per mantenir la memòria històrica del cinema i garantir que les futures generacions tinguin accés a aquesta part essencial de la nostra cultura.

Continguts

Coneixement i Valorizació del Patrimoni Fílmic

  • Entendre el valor cultural i històric del patrimoni fílmic: Analitzar com les pel·lícules i altres materials cinematogràfics formen part del patrimoni cultural i quina importància tenen per a la memòria col·lectiva i la història del cinema.
  • Diversitat del patrimoni fílmic: Identificar els diferents tipus de materials que componen el patrimoni fílmic, com pel·lícules, curtmetratges, documentals, notícies, publicitat, metratges inèdits, etc.
  • Patrimoni fílmic com a testimoni històric: Estudiar com les pel·lícules reflecteixen l’evolució social, cultural i política de les èpoques en què van ser produïdes.

Principis i Eines de Conservació

  • Principis bàsics de la conservació: Analitzar les tècniques bàsiques per a la conservació de pel·lícules i materials cinematogràfics, incloent-hi la manipulació, l’emmagatzematge i la restauració.
  • Condicions de conservació òptimes: Conèixer les condicions adequades d’humitat, temperatura i llum per evitar el deteriorament dels materials fílmics.
  • Arxius fílmics i centres de conservació: Estudiar com es gestionen els arxius fílmics, quins tipus d’institucions (arxius nacionals, cinemateques, museus de cinema, etc.) estan involucrades en la conservació i quines implicacions té aquest treball.

Tipus de Materials Fílmics i els Seus Riscos

  • Formats de pel·lícules i suports fílmics: Analitzar els diferents formats de pel·lícules (35mm, 16mm, pel·lícules en vídeo, pel·lícules digitals, etc.) i com cada un té les seves pròpies característiques de conservació.
  • Deteriorament i riscos per a la conservació: Identificar els factors que poden provocar el deteriorament del material fílmic, com l’envelliment del cel·luloide, la descomposició química, els danys físics i les condicions ambientals inadequades.
  • Restauració de pel·lícules (teòric): Aprendre sobre les tècniques de restauració de films deteriorats, incloent-hi la restauració digital i la recuperació de metratges perduts o danyats.

Metodologies i Tècniques de Restauració

  • Restauració física vs. restauració digital: Comparar les tècniques de restauració manual de pel·lícules (reparació de pel·lícules danyades, neteja, estabilització) amb les tècniques digitals (restauració a través de programari de correcció d’imatge i so).
  • Tecnologies d’última generació en restauració: Estudiar les noves tecnologies que ajuden a la restauració fílmica, com l’ús de la intel·ligència artificial, la correcció de colors, la digitalització en alta definició, etc.
  • Ètica i criteris de restauració: Analitzar els dilemes ètics associats amb la restauració, com decidir fins a quin punt restaurar un film sense alterar la seva essència original.

Gestió d’Arxius Fílmics

  • Organització d’arxius fílmics: Aprendre com s’organitzen els arxius de pel·lícules i com es categoritzen segons les seves condicions, importància històrica o altres criteris específics.
  • Inventari i catalogació de materials: Conèixer els processos per inventariar i catalogar els films, incloent la creació de bases de dades i sistemes d’arxiu per facilitar la localització i consulta de films.
  • Conservació de metadades: Estudiar la importància de les metadades associades a cada pel·lícula, com les dades de producció, director, data d’estrena i altres informació rellevant per a la conservació i posterior consulta.

Avaluació i Conservació de Formats Digitals

  • Desafiaments dels formats digitals: Analitzar els reptes associats amb la conservació de formats digitals en comparació amb els formats analògics, incloent la obsolescència dels formats digitals i la necessitat d’actualitzar-los.
  • Estrategies per a la conservació digital: Estudiar les estratègies utilitzades per preservar els arxius digitals a llarg termini, com la migració a nous formats i l’ús de còpies de seguretat i sistemes de preservació en el núvol.

Projectes de Conservació Internacional

  • Iniciatives internacionals de conservació: Estudiar les organitzacions i programes internacionals dedicats a la conservació del patrimoni cinematogràfic, com la UNESCO, l’AFI (American Film Institute), la FIAF (Federation Internationale des Archives du Film), entre altres.
  • Col·laboració entre cinemateques i arxius: Analitzar com diferents arxius i cinemateques col·laboren per preservar el cinema mundial i garantir l’accessibilitat als films en el futur.

Aspectes Ètics i Legals de la Conservació

  • Drets d’autor i propietat intel·lectual: Estudiar els drets legals associats amb la conservació i distribució de pel·lícules antigues, incloent la gestió dels drets d’autor per a films que encara poden estar en vigor.
  • Accés i difusió pública: Analitzar les implicacions legals i ètiques sobre l’accés públic a pel·lícules restaurades i el seu ús en exposicions, festivals i difusió pública.

Impacte Social de la Conservació Fílmica

  • Educació i divulgació: Analitzar com la conservació del patrimoni fílmic pot ser utilitzada en activitats educatives i culturals per sensibilitzar la societat sobre la importància de preservar la història del cinema.
  • Conservació i diversitat cultural: Estudiar com la preservació del cinema pot contribuir a la preservació de les cultures i identitats nacionals a través del temps.

Museografia i Cinema: El Cinema als Museus

Objectius

L’objectiu de l’assigantura Museografia i Cinema: El Cinema als Museus és oferir una visió interdisciplinària sobre com el cinema es pot exposar, conservar i reinterpretar en l’àmbit museogràfic. Permet als estudiants explorar tant la gestió cultural com l’experimentació artística en l’exhibició cinematogràfica.

Continguts

Introducció al diàleg entre museografia i cinema

  • Definició de museografia i la seva relació amb el cinema.
  • El museu com a espai narratiu: connexions amb el llenguatge cinematogràfic.
  • Història del cinema als museus: de la conservació a la creació artística.

Cinema com a objecte museogràfic

  • Conservació i restauració de films en institucions com la Cinémathèque Française i l’Academy Film Archive.
  • El paper dels arxius fílmics i la preservació digital del patrimoni audiovisual.
  • Museus de cinema al món: Museu del Cinema de Girona, Deutsche Kinemathek, Eye Filmmuseum, entre d’altres.

Exposicions i instal·lacions cinematogràfiques

  • Tipologies d’exposicions amb cinema: retrospectives, exposicions immersives, instal·lacions audiovisuals.
  • Anàlisi d’exemples reals: exposicions sobre Hitchcock, Kubrick, Varda, Cronenberg…
  • L’ús de projeccions, hologrames i realitat virtual en el discurs museístic.

Curadoria i gestió d’exposicions cinematogràfiques

  • Disseny i producció d’exposicions cinematogràfiques.
  • Treball amb arxius, drets d’exhibició i llicències.
  • El paper de les noves tecnologies en la museografia cinematogràfica.

El futur del cinema als museus

  • Nous formats expositius: experiències interactives i narratives transmedia.
  • L’impacte de la intel·ligència artificial i la realitat augmentada en les exposicions cinematogràfiques.
  • Casos d’estudi: TeamLab Borderless, MoMA Film Exhibitions, Centre Pompidou.

Elaboració i Justificació de Subvencions en el Sector Audiovisual i Cultural

Objectius

L’assignatura Elaboració i Justificació de Subvencions en el Sector Audiovisual i Cultural ofereix eines essencials per accedir al finançament públic en l’audiovisual i la cultura. Mitjançant una combinació de teoria i pràctica, els estudiants adquiriran les habilitats necessàries per redactar, presentar i justificar subvencions de manera eficient.

Continguts

Introducció al Finançament Públic per a Projectes Audiovisuals i Culturals

  • Tipus de finançament: subvencions, crèdits, coproduccions i patrocinis.
  • Entitats gestores i línies d’ajut:
    • ICEC (Catalunya): Suport a producció, desenvolupament, distribució i exhibició.
    • ICAA (Estat espanyol): Ajuts per a llargmetratges, curts, desenvolupament i coproduccions.
    • Programa MEDIA d’Europa Creativa: Suport a desenvolupament, coproducció i formació.
    • Anàlisi de convocatòries i terminis.

Com elaborar una sol·licitud de subvenció

  • Elements clau d’un projecte subvencionable: innovació, viabilitat i impacte cultural.
  • Redacció d’una memòria de projecte: objectius, públics, planificació i impacte esperat.
  • Elaboració del pressupost:
    • Desglossament de costos.
    • Justificació financera.
    • Fonts de finançament i cofinançament.
  • Annexos i documentació obligatòria.

Justificació de subvencions: Aspectes administratius i tècnics

  • Procediments de justificació a l’ICEC, ICAA i MEDIA.
  • Facturació, nòmines i justificació de despeses subvencionables.
  • Elaboració d’informes de resultats i memòries tècniques.
  • Control d’auditories i inspeccions.
  • Errors freqüents i com evitar-los en la justificació econòmica.

Casos pràctics i simulacions

  • Simulació de presentació d’una sol·licitud real.
  • Exemples d’èxit i fracàs en la gestió de subvencions.
  • Taller pràctic amb revisió de projectes i feedback.