Objectius

Contextualitzar el cinema en el marc cultural i històric

– Analitzar l’evolució del cinema com a expressió artística i producte industrial des dels seus orígens fins a l’actualitat.

– Estudiar com els moviments culturals, polítics i socials han influït en la producció i recepció cinematogràfica.

– Identificar els mecanismes a través dels quals el cinema ha contribuït a la construcció d’identitats col·lectives i narratives històriques.

 

Comprendre el funcionament de la indústria cinematogràfica

– Explicar els diferents models de producció i finançament del cinema, incloent els sistemes d’estudis, la producció independent i les coproduccions internacionals.

– Examinar els circuits de distribució i exhibició cinematogràfica, tant tradicionals (cinemes, festivals) com digitals (streaming, VOD, plataformes híbrides).

– Analitzar les estratègies de màrqueting i posicionament de pel·lícules en el mercat global.

-Explorar el paper de les institucions i organismes reguladors (ICEC, ICAA, MEDIA, etc.) en el suport i regulació del sector.

 

Estudiar la importància dels arxius cinematogràfics i la conservació del patrimoni fílmic

– Conèixer el paper dels arxius fílmics i filmoteques en la preservació i difusió del patrimoni audiovisual.

– Analitzar els principals models de preservació i restauració de pel·lícules, incloent tant formats físics (35mm, 16mm, nitrats) com digitals.

– Estudiar el funcionament d’institucions com la Filmoteca de Catalunya, la Cinémathèque Française, el British Film Institute o l’Academy Film Archive.

– Reflexionar sobre els reptes de la digitalització i arxiu del cinema en línia, incloent plataformes de visionat de cinema clàssic i independent com Cineteca, Filmin o Criterion Channel.

– Examinar el paper dels festivals en la preservació i redescobriment d’obres perdudes o restaurades (Cannes Classics, Il Cinema Ritrovato, Lumière Festival).

 

Explorar les transformacions digitals i tecnològiques en la indústria

– Estudiar l’impacte de les plataformes de streaming en la producció i consum de cinema.

– Analitzar el paper de la intel·ligència artificial, realitat virtual i altres innovacions en la creació audiovisual.

– Reflexionar sobre els canvis en els hàbits de consum audiovisual i les noves formes de distribució.

Fomentar una mirada crítica sobre el cinema i la cultura

– Desenvolupar eines d’anàlisi fílmica que integrin aspectes estètics, narratius, industrials i socioculturals.

– Reflexionar sobre la representació de gènere, raça i classe en la indústria cinematogràfica.

– Estudiar com les polítiques de diversitat i inclusió s’estan implementant en el sector audiovisual.

 

Aplicar els coneixements adquirits a la pràctica profesional

– Dissenyar una estratègia de distribució per a una pel·lícula en diferents mercats i circuits.

– Elaborar un informe sobre les polítiques de finançament cinematogràfic a escala europea.

– Desenvolupar un projecte pràctic relacionat amb la programació cinematogràfica en festivals, plataformes digitals o sales de cinema independents.